Tuesday, April 27, 2010

Asuhan Seni

as some of u guys noe,
im a member of the Gamelan group
"Asuhan Seni"

its not actually a group in essence,
more like a musical class.
why do i say that?
coz we learn not just how to play the instrument in this
group but also we learn the theories and foundations of
traditional music.

taken from the groups facebook account, it says

Asuhan Seni merupakan satu program di bawah anjuran Istana Budaya yang dinaung oleh 20 orang ahli yang terpilih. Di bawah tunjuk ajar oleh pemain muzik Istana Budaya sendiri, iaitu Ku Zahir Ku Ahmad, kumpulan ini akan dibawa mempelajari pelbagai alatan muzik melayu, termasuklah gamelan melayu, alat-alat perkusi melayu dan lain-lain.

Objektif penubuhan Asuhan Seni ini termasuklah untuk menyebarkan dan merakyatkan seni muzik tradisional kepada generasi baru juga sebagai pelapis kumpulan Orkestra Tradisional Malaysia yang juga baru ditubuhkan baru-baru ini.

Misi Asuhan Seni adalah untuk menyebarkan seni muzik tradisional yang semakin pupus di kalangan para belia dan juga remaja. Asuhan Seni juga menjadi peranan untuk mempromosi seni muzik tradisional negara ke peringkat yang lebih tinggi.

Diharap agar melalui penubuhan ini grup Asuhan Seni berupaya untuk menghidupkan kembali kemeriahan seni muzik tradisional yang suatu masa dahulu gah di persada nusantara.


and basically we are trying now to promote our group
not only in sense of for shows
(we would love if u guys book us for show)
but also for people who are interested to learn traditional music.
our class, which are held in
Istana Budaya
every Sunday
at 10 am - 12 pm
are always open for new faces.

so, i would love ur help in spreading our name around
the town as we really need ur help.
heee~
heck, who noes, u could get somtin out of it.

toodles~

6 people give a shit!:

MomTom said...

Aku nak tolong promote boley?
dpt komisen x?

farah said...

omg!!!!im a gamelan player and im sooo excited bout this huhu my fwen once told me bout it..so can u mail me the details?the fees?n the registration procedure?
billetdoux_dc@yahoo.com

/Dayah//Nurul/ said...

gamelan tradisi melayu kan.
baru jugak nk berjinak2 musik, camna kalo cuba belaja kat IB tu brapa bayaran

aMaeBa said...

apip: eh~? tak ikhlas la tolong nie??

aMaeBa said...

farah: hahaa. im excited as well.
come and invite people to come. just to inform u, if a lot of people applied to join, audition COULD be held. could je la. tak semesti nyer...

aMaeBa said...

dayah: yup. tradisi melayu.
rm 10 sebulan, rm20 yuran tahunan

Post a Comment